.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. 

 

 

 


Hieronder vind je een selectie van de meest voorkomende vragen over de Veilige Haven Oost (VHO) en natuurlijk ook de antwoorden.

Algemeen:

Op welke manieren kan ik contact opnemen met VHO?
Door middel van het contactformulier onder “contact” op deze site. Je kunt dan kiezen tussen telefonisch contact of mailcontact. Je kunt zelf kiezen of je anoniem contact wil of (terug)gebeld wil worden, of zelfs persoonlijk contact zou willen met een hulpverlener.
 
In welke gevallen moet ik mijn e-mail adres of telefoonnummer opgeven aan VHO?
Indien je, om welke reden dan ook, liever wil dat wij contact opnemen met jou in plaats van dat je zelf belt of een email stuurt, dan is het handig om via het elektronische berichtenformulier op de website (te vinden onder Contact) het telefoonnummer of het e-mailadres door te sturen waar wij je op kunnen bereiken. Je kunt dan ook aangeven op welke tijdstippen je wil dat wij contact opnemen.
 
Ik heb een mail gestuurd via de website, maar ik krijg geen reactie.
 Als je gebruik maakt van het elektronisch (contact)formulier dan wordt jouw e-mailadres niet geregistreerd. Indien je wilt dat wij contact met je opnemen laat dan dus wel jouw telefoonnummer of e-mailadres op de aangegeven plek achter.
 
Hoe neemt VHO daarna weer contact op met mij?
 Als je aangeeft dat wij contact op moeten nemen met jou, zullen we dat doen op de manier die voor jou het prettigst is. Zoals je al hebt kunnen zien kun je zelf aangeven welke manier en welke tijd jou het beste uitkomen.
 
Wat is de achtergrond van de hulpverleners van VHO?
Op dit moment zijn de hulpverleners niet afkomstig uit zogenaamde allochtone kring, wel hebben ze veel kennis van de manier waarop er binnen verschillende culturen over seksuele geaardheid gesproken wordt, of juist niet. Het voordeel hiervan is dat er ook geen risico is dat je geconfronteerd wordt met een hulpverlener die jou of jouw familie zou kunnen kennen.
De hulpverleners van VHO hebben affiniteit met het onderwerp, en hebben daarnaast langdurige ervaring binnen het werkveld. Ze zijn geschoold om jouw doelgroep te helpen. Dit houdt in dat zij vanuit de organisatie NIM Maatschappelijk Werk bekend zijn met eergerelateerde problemen, getraind zijn om te helpen met problemen die te maken hebben met seksuele geaardheid en persoonlijk erg betrokken zijn om anderen die met deze problemen worstelen te helpen.

Hoe anoniem is anoniem eigenlijk?
 De optie “nummermelding” van onze telefoon is uitgeschakeld. Hierop zul je gewoon moeten vertrouwen.
De mail die binnenkomt via onze site komt binnen als verzonden door info@veiligehavenoost.nl. Wij kunnen geen e-mailadres zien van de afzender als jij het niet zelf vermeldt. Wanneer je besluit geen persoonlijke gegevens te vermelden, besef dan wel dat wij dan ook geen contact met jou op kunnen nemen. Bij telefonisch contact hoef je niet je naam te noemen als je dat niet wilt.
Als je uiteindelijk wel kiest voor een persoonlijk gesprek met iemand kunnen we uitwijken naar een locatie waar jij niet bang hoeft te zijn eventuele bekenden tegen het lijf te lopen.
Mocht het nodig zijn dat je vaker contact hebt met ons en dus een vaste cliënt wordt van de Veilige Haven of van NIM Maatschappelijk werk, dan kan het nodig zijn dat er wel het een en ander geregistreerd wordt in een persoonlijk werkdossier. Dit doen we pas na overleg met jou.
Als je wel met naam en toenaam bij ons bekend bent kun je er altijd op vertouwen dat wij geheimhoudingsplicht hebben.
                                                                                                                                                                                                                                                       
Hoe gaat een telefonisch spreekuur in zijn werk?
Op dinsdag en vrijdag tussen 20.00 en 21.30 uur kun je bellen met onze telefoonlijn 06 34 00 02 77. Als je dit nummer belt krijg je een vrijwilliger of hulpverlener aan de lijn die je zo goed mogelijk helpt aan de hand van jouw behoeftes met betrekking tot VHO. Hij of zij zal vragen beantwoorden of gewoon luisteren naar je verhaal. Je mag zelf bepalen waar je het over wil hebben en hoeft je nergens voor te schamen. Wat er tijdens deze telefoongesprekken besproken wordt blijft geheim.
 
Mag ik woonachtig zijn in een andere regio dan Oost-Nederland (Nijmegen en omstreken) om in aanmerking te komen voor de hulp die VHO aanbiedt?
 Van iemand die ons anoniem benaderd weten we niet eens uit welke regio hij/zij afkomstig is. Bovendien maakt het bij telefonisch of digitaal contact niet uit waar iemand vandaan komt.
Als je meer langdurige en uitgebreidere hulp nodig hebt dan kan het wel van belang zijn dat die hulp uiteindelijk geboden wordt door een instelling uit de regio waar jij op dat moment verblijft. Stel dat je ergens aan de andere kant van het land op een opvangadres verblijft dan zullen een aantal praktische zaken in die regio geregeld moeten worden. Maar nog steeds kunnen wij dan sturend zijn of in overleg met de betreffende regio, jou verder helpen. In sommige gevallen ( als jouw veiligheid daar bijvoorbeeld om vraagt ) kunnen we proberen om je naar deze regio te halen.
Oost-Nederland had nog geen duidelijk aanbod in hulpverlening aan jongeren met een andere culturele achtergrond en vragen rondom seksuele identiteit of relaties. Daarom zijn we gekoppeld aan Oost-Nederland. Het kan best zijn dat je uit een regio komt waar wel aanbod is, maar waar het voor jou te onveilig is, in dat geval ben je bij ons welkom of zoeken we met jou naar een andere oplossing.
 
 
Hulp:
 
Hoe lang duurt het voordat ik geholpen word?
 Als je belt of mailt wordt er naar je geluisterd, je kunt algemene vragen hebben die ter plekke beantwoord kunnen worden, of je wilt graag een advies. Dat kan allemaal tijdens een eerste contact.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je een ingewikkelde vraag hebt of acute hulp nodig hebt (bijvoorbeeld omdat je jezelf niet meer veilig voelt) In dat geval zijn er misschien meer contacten nodig voordat het helemaal duidelijk is waarmee jij het meeste geholpen bent. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je vraag zo ingewikkeld is dat de hulpverlener eerst het een en ander uit moet zoeken voordat hij / zij een duidelijk antwoord kan geven.
Veiligheid staat voorop, als je acute hulp nodig hebt zullen we dat proberen te regelen op zo`n kort mogelijke termijn. Maar als je veiligheid echt op dat moment in gevaar is, dan moet je de politie bellen
Dat klinkt heel eng maar zij kunnen tijdelijk onderdak regelen en contact met ons opnemen zodat we met jou verder kunnen zoeken.

Zit ik ergens aan vast als ik eenmaal hulp inschakel bij VHO?
Nee!

 
Waar kan ik onderdak krijgen mocht dat nodig zijn en hoe gaat dit in zijn werk?
 In geval van nood kunnen we zoeken naar een crisisplek. Dergelijke plekken zijn natuurlijk tijdelijk dus vandaar uit zal gekeken moeten worden naar vervolgopvang of naar het krijgen van eigen woonruimte.
Hoe dit gaat en wat precies de mogelijkheden zijn hangt af van de situatie.
Als er sprake is van een levensbedreigende situatie wordt er natuurlijk naar andere mogelijkheden gezocht dan we doen als er sprake is vaneen ongezellige sfeer thuis. Hoe het precies loopt hangt dus af van de haast die er is.
 
Kan ik bij VHO ook terecht met andere problemen?
Veilige Haven Oost wordt uitgevoerd door NIM Maatschappelijk Werk. Dat betekent dat onze professionals ervaren maatschappelijk werkers zijn die zijn opgeleid om op zeer breed terrein vragen te kunnen beantwoorden of hulp te kunnen bieden. Kunnen zij dit vervolgens niet zelf, dan kunnen ze terugvallen op de specialismen van hun collega`s van NIM.
Mochten de hulpverleners inderdaad advies willen vragen aan collega`s van NIM dan zullen zij dit doen vanuit jouw anonimiteit. Op deze manier kun je dus met meer vragen terecht bij de Veilige Haven maar wel vanuit jouw oorspronkelijke vraag over jouw seksuele identiteit.

Is het een probleem als ik contact opneem met VHO terwijl ik bij een andere instelling ook al hulp krijg?
Nee hoor.
Het kan best zijn dat je voor een aantal zaken al (praktische) hulp krijgt en nog steeds je verhaal kwijt wil. Bovendien zou het ook kunnen dat je twijfelt aan de hulp die je al krijgt en advies van een derde in wilt winnen. Dat kan natuurlijk.
Wel is het zo dat als je meer hulp van ons wilt dan een advies of luisterend oor, we willen voorkomen dat we dingen gaan regelen die een ander ook al voor je regelt. We zullen je dan natuurlijk adviseren om ons met die andere instelling te laten overleggen wie wat doet. Maar nogmaals, jij blijft bepalend.
 

 
Persoonlijk:
 
Moet ik per se al zeker zijn van mijn seksuele voorkeur en seksuele identiteit om in aanmerking te komen voor de hulp die VHO aanbiedt?
 Juist jouw twijfel kan onderdeel zijn van je vraag, dus als je niet zeker bent van je seksuele voorkeur kun daar voldoende problemen mee hebben om ons te benaderen.
Je kunt bij ons terecht met al je vragen van a tot z. Of je nu al zeker weet dat je op mensen van hetzelfde geslacht (of op zowel mannen als vrouwen) valt, of niet. Je kunt bij ons met alles terecht.
 
Is Veilige Haven er uitsluitend voor jongeren met een islamitische achtergrond?
Nee.
Uitkomen voor twijfels over je seksuele identiteit kan heel problematisch zijn vanuit allerlei culturen.
Godsdienst speelt hierin vaak een grote rol.
Wij richten ons op jongeren die in de problemen dreigen te komen met zichzelf, hun familie, of hun hele culturele netwerk. Deze problemen kunnen heel persoonlijk en emotioneel zijn maar ook uitmonden in een acute bedreiging van de veiligheid.
Wij beseffen heel goed dat heel veel jongeren die hiermee worstelen een culturele achtergrond hebben waarin de Islam de belangrijkste godsdienst is. Dit wil niet zeggen dat we het hier over een islamitisch gegeven hebben of dat wij ons uitsluitend tot islamitische jongeren richten.

 
Lotgenoten:
 
Kan ik via VHO in contact komen met lotgenoten uit dezelfde regio?
 Wij kunnen (met jou) zoeken naar allerlei activiteiten die voornamelijk gericht zijn op ontspanning en ontmoeting. Wij hebben contacten met organisaties die zich bezighouden met het organiseren hiervan.
Verder zijn er op dit moment initiatieven om samen met deze organisaties lotgenotencontact op te zetten. Deze ontmoetingen, die georganiseerd worden met behulp van de vrijwilligers van VHO, zullen in het kader staan van het delen van ervaringen, maar vooral gericht zijn op het samen een gezellige avond hebben onder het genot van een hapje en drankje.

 

Elke maandag- en donderdagavond van 20.00 uur tot 21.30 uur.
Op telefoonnummer:
06 34 000 277



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.